Partnerzy serwisu:
Biznes

Rewitalizacje od początku w przyszłej perspektywie UE?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
28-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/MRR

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Rewitalizacje od początku w przyszłej perspektywie UE?
Rada Unii Europejskiej ds. Ogólnych zamknęła negocjacje w czterech kolejnych blokach tematycznych pakietu legislacyjnego dla polityki spójności 2014-2020. - Uwzględniono w nich wiele istotnych dla Polski propozycji - zapewnia Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Spotkanie, w którym uczestniczył wiceminister rozwoju regionalnego Marceli Niezgoda odbyło się 26 czerwca 2012 r. w Luksemburgu pod przewodnictwem prezydencji duńskiej. 10 bloków tematycznych jest już wstępnie zamkniętych na poziomie Rady, czyli negocjacji pomiędzy państwami członkowskimi. - Każdy z bloków może jeszcze zostać otwarty, ponieważ negocjacje toczą się zgodnie z zasadą, że nic nie jest uzgodnione dopóki wszystko nie jest uzgodnione. Cieszy nas jednak to, że wiele zaakceptowanych na Radzie punktów jest zbieżnych z polskim stanowiskiem dotyczącym przyszłej polityki spójności - podsumował wiceminister Marceli Niezgoda.

Przyjęcie kompromisowych rozwiązań dla czterech bloków tematycznych to kolejny etap negocjacji kształtu pakietu legislacyjnego polityki spójności. Wcześniej, na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych w kwietniu br., państwa członkowskie porozumiały się w sześciu innych obszarach. - Udało się wywalczyć możliwość rewitalizacji linii kolejowych - ogłosił MRR w komunikacie prasowym. Jak dodaje ministerstwo, uproscić ma się również sposób rozliczania projektów generujących dochód, np. modernizacji linii kolejowych. W przyszłej perspektywie możliwy będzie wybór pomiędzy obowiązującą obecnie metodą lub nową, polegającą na zastosowaniu określonych w rozporządzeniu lub akcie delegowanym stawek ryczałtowych. Innym ważnym postulatem Polski, który został zaakceptowany w trakcie negocjacji, jest zmiana zasad wsparcia dla Mazowsza, tak, by w możliwie największym stopniu były one zbliżone do reguł obowiązujących w regionach mniej rozwiniętych.

Prezydencja duńska uwzględniła wiele polskich postulatów dotyczących koncentracji tematycznej. Pozytywnym rozwiązaniem jest bardziej elastyczne podejście do tzw. ring-fencingów, czyli wymogu przeznaczania określonej ilości środków unijnych na konkretne cele. Przykładowo możliwe będzie dobrowolne włączenie pieniędzy z Funduszu Spójności do ring-fencingu na gospodarkę niskoemisyjną. Wcześniejsza propozycja mówiła, że ten ring-fencing obejmowałby 10 proc. środków EFRR na poziomie kraju. Po włączeniu Funduszu Spójności byłoby to 12 proc. Decyzję o tym podejmowałyby państwa członkowskie. - Jest to korzystne rozwiązanie dla Polski, gdyż zyskujemy większą elastyczność w dysponowaniu środkami EFRR, z którego można wspierać bardziej różnorodne inwestycje niż w „sztywnym” Funduszu Spójności - uważa MRR.

W trakcie negocjacji został uwzględniony jeszcze jeden postulat Polski: wprowadzenie procedury tzw. fast track dla zmian w programach operacyjnych. W praktyce oznacza to, Komisja Europejska będzie musiała szybciej podjąć decyzję w sprawie proponowanego przez państwo członkowskie podziału rezerwy wykonania pomiędzy poszczególne programy operacyjne. Dzięki temu, po zasileniu programów dodatkowymi środkami z rezerwy, możliwe będzie szybsze ich wykorzystanie.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Szałamacha: Połączenie MRR i MTBiGM to wątpliwy pomysł

Prawo i polityka

Malusi: Połączenie MRR i MTBiGM dobrym krokiem

Kadry

Malusi: Połączenie MRR i MTBiGM dobrym krokiem

ew / Rynek Infrastruktury 22 listopada 2013

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Szałamacha: Połączenie MRR i MTBiGM to wątpliwy pomysł

Prawo i polityka

Malusi: Połączenie MRR i MTBiGM dobrym krokiem

Kadry

Malusi: Połączenie MRR i MTBiGM dobrym krokiem

ew / Rynek Infrastruktury 22 listopada 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5